القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية اسيرة ماضيه بقلم السلطانه نور القمر

رواية اسيرة ماضيه بقلم السلطانه نور القمر

رواية اسيرة ماضيه بقلم السلطانه نور القمر

اسر المنشاوي 
هو الغرور و القسوه والقوه جميعا بملامح رجوليه تجذب النساء إليه بارد جدا صعب حد يستفزه عند برود اعصاب لا نهائي ليه متعلم جميع الفنون القتاليه بيطلع رحلات صيد بالشهور و رغم بروده و قسوته الا عند النظر في عيونه تقسم انك شايف فيها لون السماء الصافيه و الشعر البني و لكن في غضبه يبقي عامل ذي الاسد اللي بيدور علي الفريسه و خصوصا لو حد قرب منها من غير علمه عنده شركات هندسه من أكبر شركات الهندسه في العالم اسمه معروف يهز اي حد من الخوف في عالم البيزنس مين ميعرفش الملك اسر المنشاوي صاحب اكبر زعماء المافيا في العالم بيتعمل ليه الف حساب من الكل (الملك ) 

       *______________________* 
عمر المنشاوي 
شاب ايه من الجمال بعيون خضراء جميله و شعر اشقر فاتح عمره ما حب حد أو جرب مستغرب عشق همس لأخوه من غير مقابل لكن في نظاره الشغل اهم ومش ببينتظر حد اخوه سافر من مده كبيره جدا رغم كدا علاقته قويه بيه دكتور و عنده سلسه مستشفيات برا مصر و جوا مصر من أكبر مستشفيات العالم معروف عنه خبرته و ذكاءه رغم صغر سنه و هو الدكتور المسئول عن حاله أبوه 

          *___________________* 
حمزه المنشاوي 
الاخ الصغير محامي معروف وليه وزنه و اسمه في البلد بس ده مش مقياس أنه في الحياه او مع اخواته هادي هو عنوان المشاكل اغلب المصائب اللي بيعملها مع همس و بيتفقوا جدا سوا لأنهم نفس الدماغ الكارثيه جميل بعيون زرقاء وشعر اشقر 

           *____________________* 
همس الاحمدي 
للمشاكل عنوان فالاكيد أنها همس اسمها بيدل علي الرقه والاناقه وهي غير كدا شقيه سريعه الغضب و ده من السبب في المشاكل اللي بتعملها بتعشق اسر حد الجنون بس اقسمت انها لازم تعمل ذي ما عمل فيها بسفره من غير معرفه حد في كليه هندسه السنه الثالثه بس رغم كل الصفات ديه إلا أنها ذكيه جدا و سريعه الفهم و كل سنه الاول علي دفعتها و الكل متوقع عليها انها الأنسب للمعيدة راميه الحياه ورا دماغها كل يوم في كارثه اكبر من الثانيه 


         لين الاحمدي 
اخت همس في كليه تجاره بارده مع الكل مع اختها و اصدقاء الطفوله شخص ثاني خالص اعقل من همس بكتير معروف عنها حبها الشديد للاكل عنيده قويه وشجاعه مش بتخاف من حد و صريحه جدا في تعاملها مع الناس 

          *__________________* 
كارما البدري 
البنت الوحيده لرجل الأعمال رائف البدري خريجه كليه طب قسم اطفال من جامعه هارفارد و قررت تستقر هناك في امريكا و هي دلوعه ابوها ومش بيترفض ليها اي طلب مهما كان 

           *____________________* 
عليا الحديدي 
في كليه السن شغاله في مكتب ترجمه كبير رغم انها مش محتاجه فلوس بل هي من عيله غنيه جدا بس بتحب تعتمد علي نفسها علاقتها بأهلها علاقه سطحيه جدا لدرجه انها ساعات بتعرف أن أهلها مسافرين من الخدم و كل العلاقه بنهم فلوس حتي هي قطعت الصله ديه قريبه من جدها جداا وهو حبيبها و صديقها وهو معاها دائما في اي قرار تاخده الصديقه الوفيه لهمس و لين و محزن الاسرار للكل و منه حمزه و عمر كمان 

رواية اسيرة ماضيه - السلطانه نور القمر

         *_____________________* 
مصعب المنشاوي 
ابو اسر و حمزه و عمر وهو في غيبوبه من خمس سنين و مش بيفوق منها و عمر الدكتور المسئول عن حالته 
        *_____________________* 
علي الاحمدي 
ابو همس و لين صديق مصعب من زمان من ايام الكليه و كملت صداقتهم و في حزن دائم علي صديق عمره و عايز بنته تنسي اسر رغم أنه عارف بحبها ليه و كل فتره بيجيب ليها عريس وهي بترفض ده علي حسب اعتقادهم هنا أما هو في الحقيقه بيحب اسر وأخواته جدا وهما و ولاده الثانين 

       *_________________________* 
ليليان الاحمدي 
أم همس و لين ست مصريه اصيله ورغم كدا سيده أولي من طبقه المجتمع الراقي و مش عجبها تصرفات جوزها نهائي في اجبار بنته علي الجواز 
          *______________________* 
ستيفن جيرارد بيكيه 
زعيم المافيا الفرنسيه الصديق الصدوق لأسر متجوز و عنده ولد واحد اسر أنقذه من الموت ومن الوقت ده و هما أصحاب متجوز واحده بيعشقها حد الجنون 


          *____________________* 
مراد الالفي 
صاحب اسر من الصغر مسافر معاه فرنسا و عايشين هناك و عنده اخت واحده وهي روما ممكن يقتل أو يعمل اي حاجه عشانها هو كان الأب و الأم والاخ و السند ليها بعد وفاه أهله غير اسر في التصرفات نهائي هو مرح طول الوقت ضحك و هزار و بيحترم جدا حاجه اسمها الجنس اللطيف مش بيأمن بحاجه اسمها حب 

            *______________________* 
روما الالفي 
بنت ايه من الجمال دلوعه اخوها و اسر مش بيترفض ليها اي طلب مهما كان بيحصل في دقائق معدودة سافرت امريكا درست هناك في جامعه هارفارد و اتعرفت علي كارما هناك وهي قريبه منها و تعتبر من الاصدقاء المقربين ليها عندها مكاتب للمحاماة معروفه في شغلها و اخوها في الرضاعه حمزه 

تحميل رواية اسيرة ماضيه بقلم السلطانه نور القمر

           *_____________________* 
خالد الشرقاوي 
صديق اسر و مراد من ايام الجامعه يتيم و جدته استولت رعايته بعد موتهم بس بعد كدا ماتت وهو سافر بعد سفر اسر تركيا و مسك فرع الشركه اللي هناك 

الحلقة الاولي : 
تصحي همس و تبص في الساعه تلاقيها ٧ تدخل تاخد شور و تلبس سوفت باللون الاسود و عليه بنطلون رمادي و كوتش 


و تنزل تحت و تحط السماعه في ودنها تشغل الاغنيه و تجري و في اللي بيبص ليها بإعجاب وهي بتكمل تمرينها ذي كل يوم وبعد ساعتين من التمرين الشاق رجعت البيت وطلعت خدت شور و غيرت ملابسها ولبست بنطلون جينز وعليه بادي ابيض وجاكيت روز 

رواية اسيرة ماضيه كاملة بقلم السلطانه نور القمر

و نزلت لقت ابوها و امها و لين صحيوا 
همس : صباح الخير يا ليو 
لين : صباح الخير همسي ايه كنتي فين يا بنتي 
علي بسخرية : ذي العاده بتجري ذي ما عودها الاستاذ 
ليليان : علي الله سيب البنت تفطر 
همس بخنق : مش عايزه اطفح حاجه انا راحه الكليه يلا يا لين 
علي بحده : استني 
همس ببرود : نعم 
علي : انكل ممدوح جاي النهارده معزوم علي العشاء معانا يا ريت تيجي بدري و بلاش شغل الجنان بتاعك ده
همس ببرود : وانا مالي و مال انكل ممدوح أنا هو صاحب حضرتك مش انا 
علي : ده اللي عندي 
همس بصت ليه ببرود و خرجت و معاها لين اللي بصت ليهم بغضب و مشيت مع اختها و ركبوا العربيه ومشيوا 
ليليان بتفحص : ممدوح هيعمل ايه عندنا يا علي اوعي يكون اللي في بالي 
علي بتوتر : اللي في بالك ايه هو جاي من السفر وانا عزمته هو وابنه و مراته علي العشا في ايه ديه مش فاهم أنا 
ليليان : يا خساره بجد حتي بقيت تكذب عليا 
و مشيت من قدامه هو تتنهد بتعب شديد 
*__________________* 
في الجامعه 
همس و لين وصلوا ودخلوا الجامعه و الكل بيبص ليهم بإعجاب 
همس : أحنا عندنا محاضره دلوقتي 
لين : .. 
و سمعوا صوت حد من وراهم و هما بصوا لقوا الدكتور بتاعهم 
همس بخنق من غير ما تسلم عليه : يلا يا ليو أنا ماشيه 
و مشيت من قدامه و نجد بص للين اللي اتجبرت تحط ابتسامه مزيفه بارده 
نجد بحب : ازيك يا لين عامله ايه 
لين ببرود : اه تمام ازيك يا دكتور 
نجد : أنا تمام بس مختفيه فين 
لين ببرود : والله موجوده انا مش بغيب علي العموم عندي محاضره دلوقتي عن اذنك 
نجد : أنا كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع 
لين : بعد المحاضره انشاء الله 
و مشيت 
لين بخنق : هي ناقصه علي الصبح قرف 
ودخلت المحاضره و قعدت جنب همس اللي علي وشها البرود و دخل الدكتور و بدات المحاضره و الكل قعد يسمع باهتمام 
*_____________________* 
في امريكا 
بنت ايه من الجمال نايمه علي السرير بكل راحه و تصحي علي صوت إزعاج و تقوم تلاقي تلفونها و ترد 
كارما بصوت ناعس : الو 
رائف : الو يا كارما انتي لسه نايمه 
كارما : ها لا يا بابا أنا صاحيه خير في حاجه 
رائف : بصراحه عايزك في موضوع كل مره 
كارما بتافف : يوه يا بابا أنا مش عايزه ارجع مصر 
رائف بغضب : هو ايه اللي مش عايزه ترجعي زفت علي دماغك 
كارما باعتراض : بابا 
رائف : بلا بابا بلا زفت شكلي دلعتك كتير يا كارما عايزه تقعدي هناك براحتك بس حسابك في البنك أنا هجمده 
كارما : هو تهديد ده ولا ايه مش فاهمه أنا 
رائف : اعتبري ذي ما تعتبري اقعدي بقي هناك قدامك اخر الاسبوع لو منزلتيش مصر يبقي براحتك 
كارما بخنق : اوف اعمل ايه دلوقتي يا رب بس 
وقامت خدت شور ولبست و خرجت و مسكت تلفونها و اتصلت علي روما 
*_______________________* 
في فرنسا 
في مكتب محماه معروف بشهرته الواسعه تلاقي بنت لبسه نظاره نظر و بتكتب علي الاب توب بسرعه و مهاره و كان منظرها لوحه فنيه بحق و تلاقي شاشه هاتفها تعلن عن اتصال من امريكا وهي تبتسم و تمسك تلفونها و تضغط علي زر الرد 
روما : اهلا وسهلا بالماده الخامه للكسل 
كارما : ها ها خفه يا بت اوي تعرفي ده 
روما بغرور : طولي عمري دمي خفيف عايزه ايه يا بت ورايا شغل 
كارما : يعني هتتاخري علي الوزراه اوي يا اختي 
روما باستفزاز : مش احسن من أن ابقي عوطليه 
كارما بخنق : سيبك بابا عايزني ارجع مصر. 
روما : وفي ايه أنا مش عارفه رافضه ليه ترجعي ده انا هموت و ارجع بس عشان مش هينفع اسيب مرادي و اسو كدا لوحدهم وانا مقدرش اقعد من غيرهم 
كارما : انتي عايزه ترجعي عشان اهلك يا روما أما أنا ماعنديش حد غير بابا وماما و هو بعيد عن اعمامي و العيله كلها و ماحدش بيحبني عشان أنا شبه امي و بابا رفض يتجوز من العيله و اتجوز امي و ماما كل فتره بتيجي ليا و بيهدني لو منزلتش مصر هيجمد حسابي في البنك 
روما ضحكت جامد : ابوكي ده جامد وربنا 
كارما : يوه بقي انا بكلمك وانتي بتضحكي 
روما : أنا قولت ليك رائي انزلي مصر هما عايزنك جنبهم ومافيش احسن من الاب و الام يا كارما اه أنا اهلي ماتوا من صغري وماجربش الحنان بس مراد و اسر عوضوني كتير و انا مقدرش اقعد من غيرهم و هما كمان مايقدروش يقعدوا من غيرك فكري و ابقي قولي ليا هتعملي ايه 
كارما : تمام باي 
روما : باي 
*_______________________* 
في مصر في فيلا رائف البدري 
قاعد بغضب في مكتبه من كلامه مع بنته كارما و دخلت عليه مراته ليلي 
ليلي : قولتها 
رائف بغضب : اه وبرضوا مش عايزه ترجعي مش عارف انا البت ديه اتجننت ولا ايه 
ليلي : ده بسبب دلعك قولتلك تقعد هنا و خلاص انت قولت لازم تحقق حلمها هو الحلم مش بيجي غير بالسفر 
رائف : يوه كان نفسها تسافر تدرس هناك اقف في وشها يعني يا ليلي أنا قولتها لو مرجعتش ليا تصرف ثاني و هنشوف بقي الهانم هتعمل اللي في دماغها ازاي بس لازم تعتمد علي نفسها 
ليلي : قصدك ايه يعني 
رائف بخبث : مافيش غيره 
و مسك تلفونه وسط استغرابها و اتصلت مع حد 
*_____________________* 
في مستشفى عمر المنشاوي 
عمر دخل المستشفى و راح يطمن علي أبوه اللي في الغيبوبه و لقي دكاتره هناك وهو دخل و شاف المؤشرات الحيويه 
دكتور اسمه عامر : دكتور عمر مصعب بيه بقاله اكتر من ٤ سنين في الغيبوبه و كدا زياده اوي لازم نشيل الاجهزه 
دكتور اسامه : فعلا كده بتعذبه علي الفاضي هو رافض فكره الرجوع 
عمر بصوت ذي الرعد : اللي عايزين تشيلوا الاجهزه ليه ده يبقي ابويا و المستشفي اللي شغالين و بتصرفوا منها ديه بتاعتي انا و انا اللي أقرر اقول ايه او اعمل ايه الكل براااا 
و الكل بصوا لبعض باحراج و خرجوا وهو مسك الكرسي و قعد جنبه أبوه و مسك أيده 
عمر : مش ناوي ترجع بقي كفايه السنين ديه كلها يا بابا مش ليك ذنب في اللي حصل 
و باس راسه و اتاكد أن كل حاجه تمام و خرج و راح مكتبه وقعد و مجرد ما قعد لقي تلفونه بيرن وهو شاف الاسم استغرب رائف البدري 
*__________________* 
في فرنسا 
في شركه من أكبر شركات الهندسه في العالم R.H
دخل اسر المكتب اللي بيدل علي صرامه صاحبه باللون الاسود و فيه بعض من الفضي و قعد علي المقعد الجلد باللون الاسود اغلب اساس المكتب بس باين عليه الفخامه و الرقي و معاه صوفيا و جاك 
اسر : المشاريع الجديده حصل فيها ايه 
صوفيا : كله تمام ناقص مشروع جورج بوش 
اسر بصرامه : مش عايز اي غلطه يا صوفي جورج ليه اهميه بالنسبه للشركه و انا قبل ده 
صوفيا : اعتبره حصل 
اسر : اجمعي فريق التصاميم كله حالا في خلال ربع ساعة عايز الكل موجود و شوفي مراد و صل ولا لسه 
صوفيا : ٠٠٠٠٠
دخل مراد ذي الاعصار 
اسر : انت عبيط يلا في حد يدخل كدا 
مراد بفرح : شوفت اللي حصل 
اسر باستغراب : مالك ايه اللي حصل 
مراد بصدمه : انت بتهزر صح 
اسر بسخرية : اه عندي وقت فاضي قولت استعبط معاك في ايه يا مراد 
مراد بفرح : اترشحت علي افضل سيد اعمال للسنه الجديده 
اسر بلا مبالاه : ده مفرحك اوي كدا 
مراد : انت غريب واحد غيرك كان زمانه ميت من الفرح 
اسر : اديك قولت واحد غيري اتفضل برا حضر نفسك للاجتماع 
مراد بص ليه بخنق و رزع الباب وراه و اسر بص ليه بقرف و صوفيا و جاك بصوا لبعض و كتموا ضحكهم و خرجت صوفيا تعمل ذي ما قال 
اسر قعد ببرود : امممم 
جاك : يومها ذي ما هو متغيرش فيه حاجه 
اسر : تمام روح انت و كمل مراقبه ليها 
جاك : مش ناوي تنزل بقي 
اسر بص بشرود : لسه الوقت ماجاش يا جاك 
جاك اتنهد و خرج بهدوء 
و ساب اسر بيفكر في اللي بيعمله وجه اتصال لأسر من ستيفن 
اسر : الو يا ستيفن 
ستيفن : انت في الشركه صح 
اسر : اه 
ستيفن : طب اسر بعد ما تخلص ممكن تيجي ليا عايزك 
اسر : تمام يا ستيف سلام 
و قفل معاه و خد جاكيت البدله و خرج عشان الاجتماع 
*_____________________* 
في مصر 
في مكتب الترجمه بنت قاعده علي مكتبه و مندمجه مع الكتاب و جه اتصال ليها 
عليا بملل : نعم يا حمزه بيه 
حمزه : فينك يا بت انتي 
عليا : في الشغل 
حمزه : والنبي ما عارف لزمه الشغل ده ايه محتاجه فلوس اوي انتي 
عليا : يا حيوان كيان خاص بيا 
حمزه : لا لا متكمليش مش عايز اسمع أنا محاضره حقوق المراه نتقابل في المطعم ذي العاده 
عليا بملل : طيب 
و قفلت معاه 
عليا بخنق : أنا مال امي بيحبها ما يروح يقولها لازم يقرف اللي خلوني كدا أنا والله مظلومه مع الناس ديه الصبر من عندك يا رب 
يتبع 

تحميل رواية اسيرة ماضيه بقلم السلطانه نور القمر كل الاجزاء من هنا